неділя, 5 листопада 2017 р.

Конспект уроку в 5 класі Тема. Спільнокореневі слова й форми слова. Редагування речень, що містять спільнокореневіслова й форми одного слова"

Українська мова, 5 клас
06.11
Тема. Спільнокореневі слова й форми слова. Редагування речень, що містять спільнокореневі й форми одного слова.
Мета: навчити розрізняти групи слів, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різні значення; удосконалювати знання учнів про спільнокореневі слова, про основу слова, про закінчення змінних слів, про префікс і закінчення як значущі частини слова; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, виховувати любов і пошану до рідної мови, природи рідного краю.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Створення емоційного настрою
Посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте посмішку один одному. Бачу, що у вас усе гаразд. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку. Тим паче, що посмішка — це головна умова успіху, коли йдеш у гості або зустрічаєш гостей. Отже, ви готові розпочати роботу?

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ  УЧНІВ
Якщо правильне твердження, пишемо «так», якщо ні , пишемо «ні»
1.     Головна  значуща частинаа слова , яка спільна для всіх спільнокореневих слів і виражає їхнє лексичне значення – це основа слова (ні)
2.     Закінчення мають лише змінні слова(так)
3.     Граматичне значення слова міститься у закінченні (так)
4.     Для зв’язку слів слів у реченні служить корінь(ні)
5.     До основи слова входить префікс, корінь (ні)
6.     Слова  зі спільним коренем , але з різними лексичними значеннями називають спільнокореневими. (так)
    Відгадайте загадки.
Нас слова міняють часто, і, звичайно, це — на щастя, бо якби ми не мінялись, то слова б не поєднались.
Ми віддавна і віками
чесно дружимо з майстрами,
які вміють нас так вжити,
щоб нові слова створити.
3         3 яких частинок може складатися слово?
IIІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
 Мікрофон. Що я очікую від уроку…
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1       Робота в зошиті
Вправа 1. Запишіть текст, підкресліть орфограми. Знайдіть спільнокореневі слова, виділіть корінь, з’ясуйте його значення в тексті. Поясніть лексичне значення виділеного слова за його будовою. Закінчте текст міркуванням про охорону природи.
Коло нашого села дубовий ліс. У цьому лісі багато старих дубів і малих дубочків. От і лісничий іде лісовою просікою. Лісник старанно стереже дубняк.
Вправа 2. Поясніть прислів’я «Дерево міцне корінням, а людина — знанням».
Загадка
Я у кожній деревинці,
Квітці, кущику, травинці.
В класі на уроці мови
Ти побачиш мене в слові.
(Корінь)
Вправа 3. Поясніть значення слова корінь.
Пригадати і у формі розповіді (за допомогою підручника) розповісти про корінь слова, спільнокореневі слова і форми.
Бесіда за опорою
Спільнокореневі слова — це слова зі спільним коренем, але з різними лексичними значеннями. Можуть належати як до однієї, так і до різних частин мови.
Форми слова — це зміни слова за відмінками, числами, родами чи особами (стіл-стола, прийшов-прийшла, смієшся-сміються, парта-парти-партами).

Вправа 4.  Із групи слів, записаних на дошці, виберіть:
1-ша група — слова з коренем «спів»;
2-га група — слова з коренем «вод»;
3-тя група — слова з коренем «муз»;
Співати, підводний, музика, водичка, спів, вода, музикант, наспівувати, музей, співак, спав, музичний, водив, співачка, водяний.
Доберіть форми  до слів: Музика, вода, співак
Як відрізняються форми одного і того самого слова від спільнокореневих слів?
(Відповіді учнів.)
Гра «Четвертий зайвий» (робота в групах)
З кожної колонки випишіть «зайве» слово, доберіть до нього споріднені слова. Поясніть свій вибір.
син
сова
літак
синочок
совеня
літо
синій
совок
літати
синівський
совиний
приліт
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Групова робота
Запишіть речення на дошці. Чи все у ньму написано праильно?
Як називаємо такі помилки? Відредагуйте речення.
Тарас Шевченко з дитинства любив малювати, він змальовував українські краєвиди, які помістив у серію малюнків «Живописна Україна». 
Вправа 406. (усно)
Вправа 407 (письмово)

VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Бесіда
·       Чи завжди співзвучні слова є спільнокореневими? Наведіть приклади.
·       Яка різниця між спільнокореневими словами та формами слова?

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Низький – достатній рівень. Виконайте вправу за підручником. 407 на ст 181
Високий рівень. Доберіть із художньої літератури текст, що містить спільнокореневі слова і форми слова. Свою думку обґрунтуйте.






Співати, підводний, музика, водичка, спів, вода, музикант, наспівувати, музей, співак, спав, музичний, водив, співачка, водяний.

Немає коментарів:

Дописати коментар