понеділок, 6 листопада 2017 р.

Конспект уроку з української мови. 5 клас.


Українська мова , 5 клас
07.11

Тема. Префікс і суфікс як значущі частини слова.Мета: поглибити знання учнів про префікс і суфікс як значу­щі частини слова, сприяти зміцненню навичок їх виді­лення у словах; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити префікси і суфікси у словах, визначати їх роль; розвивати творчі вміння використання префік­сів і суфіксів під час створення нових слів; виховувати любов до рослинного світу та розуміння його значення в житті людини.

Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення

                                                                                   Хід уроку
І. Організаційний момент
Створення емоційного настрою
Посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте посмішку один одному. Бачу, що у вас усе гаразд. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку. Тим паче, що посмішка — це головна умова успіху, коли йдеш у гості або зустрічаєш гостей. Отже, ви готові розпочати роботу?
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
            1.Картки.
            2. Перевірка вправ 407, 408.
            3. Мозковий штурм
                        А) Як називається розділ, що вивчає будову слова?
                        Б) з яких частинок складається слово?
                        В) В якій частинці слова міститься лексичне значення?
                        Г) А в якій - граматичне?
                        Д) Що, в першу чергу, визначаємо в слові? Як саме?
                        Е) як визначаємо корінь?
                        Є) Що таке корінь?
                        Ж) Що входить до основи слова?
                        З)  Які частинки слова ми з вами ще не вивчили?
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
                        Мікрофон. Від уроку я очікую…
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.               Утворінь форми слів
1 ряд – добро
2 ряд – земля
3 ряд – дерево.
До цих слів доберіть спільнокореневі.
Які частинки з’явились у спільнокореневих словах?
Робота з підручником
1,3 ряди опрацьовують суфікс
2 ряд опрацьовує префікс
2.               Робота над текстом.
                            Прочитайте текст. На які свята український народ прославляє вербу? Продовжіть текст, використовуючи слова з довідки.
Верба
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик. (Г. Бондаренко)
Довідка: Вербна неділя, вербова гілочка, символ України, освячена верба, здоров’я, сила, невибаглива і корисна.
        Випишіть з тексту слова з префіксами, виділіть їх.
3.              Вибірково-розподільний диктант.
Розподіліть слова у три групи: 1) з префіксами; 2) з суфіксами; 3) без суфіксів і префіксів.
Мова, гора, мовний, підмова, гірський, пишу, підгір’я, несу, но­сити, писанка, напишу, переніс.
                            Доповніть групи слів власними прикладами.
     Знайдіть спільнокореневі слова.
4.               Вправа 413 (усно)
5.               . Конструювання нових слів.
— Від поданих слів за допомогою префіксів не-, без-, роз- утво­ріть спільнокореневі слова протилежного значення.
Наприклад: захисний — беззахисний.
Хмарний, спокійний, чуйний, людний, відповідальний.

6.         “Хто більше?
Складіть слова за допомогою префіксів і коренів. Із двома словами на вибір складіть речення.
Префікси: при-, за-, но-, від-, ви-, під-.
Корені: -літ, -віт, -діл, -хід, -їзд, -пис.
7.         Вправа-дослідження.Запишіть слова у дві колонки зі значенням: 1) пестливості,  Зменшеності 3) збільшеності, згрубілості.
, лісище, хатище сусідисько, доріжка,горбочок, дубище, ялинка, хатка, хатинка, хатище,стежинка
8.         На ст 186 є малюнок. Опишіть пейзаж на ньому використовуючи слова з попередньої вправи.

V. Підсумки уроку. Бесіда
- Для чого служать префікси і суфікси у словах?
- Чи змінюється лексичне значення зі зміною префікса?
- Скільки префіксів може бути у слові?
- Чи справдились ваші очікування)
V.Домашнє завдання.
Виконати вправу 414.





















Верба
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик. (Г. Бондаренко)
Довідка: Вербна неділя, вербова гілочка, символ України, освячена верба, здоров’я, сила, невибаглива і корисна.
Верба
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик. (Г. Бондаренко)
Довідка: Вербна неділя, вербова гілочка, символ України, освячена верба, здоров’я, сила, невибаглива і корисна.
Верба
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик. (Г. Бондаренко)
Довідка: Вербна неділя, вербова гілочка, символ України, освячена верба, здоров’я, сила, невибаглива і корисна.
Верба
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик. (Г. Бондаренко)
Довідка: Вербна неділя, вербова гілочка, символ України, освячена верба, здоров’я, сила, невибаглива і корисна.
Верба
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик. (Г. Бондаренко)
Довідка: Вербна неділя, вербова гілочка, символ України, освячена верба, здоров’я, сила, невибаглива і корисна.
Верба
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик. (Г. Бондаренко)
Довідка: Вербна неділя, вербова гілочка, символ України, освячена верба, здоров’я, сила, невибаглива і корисна.
Верба
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик. (Г. Бондаренко)
Довідка: Вербна неділя, вербова гілочка, символ України, освячена верба, здоров’я, сила, невибаглива і корисна.
Верба
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик. (Г. Бондаренко)
Довідка: Вербна неділя, вербова гілочка, символ України, освячена верба, здоров’я, сила, невибаглива і корисна.


Картка 1. Прізвище І.П……………………………………………..
Зі слів випишіть зайве слово , розберіть його за будовою і доберіть до нього спільнокореневі слова та форми слова.
Син, синочок, синій, синівський
Форми слова………………………………………………………………………
Спільнокореневі слова……………………………………………………………..

Картка 1. Прізвище І.П……………………………………………..
Зі слів випишіть зайве слово , розберіть його за будовою і доберіть до нього спільнокореневі слова та форми слова.
Син, синочок, синій, синівський
Форми слова………………………………………………………………………
Спільнокореневі слова……………………………………………………………..

Картка 2. Прізвище І.П……………………………………………..
Зі слів випишіть зайве слово , розберіть його за будовою і доберіть до нього спільнокореневі слова та форми слова.
Сова, совеня, совок, совиний
Форми слова………………………………………………………………………
Спільнокореневі слова……………………………………………………………..

Картка 2. Прізвище І.П……………………………………………..
Зі слів випишіть зайве слово , розберіть його за будовою і доберіть до нього спільнокореневі слова та форми слова.
Сова, совеня, совок, совиний
Форми слова………………………………………………………………………
Спільнокореневі слова……………………………………………………………..

Картка 3. Прізвище І.П……………………………………………..
Зі слів випишіть зайве слово , розберіть його за будовою і доберіть до нього спільнокореневі слова та форми слова.
Літак, літо, літати, приліт
Форми слова………………………………………………………………………
Спільнокореневі слова……………………………………………………………..

Картка 3. Прізвище І.П……………………………………………..
Зі слів випишіть зайве слово , розберіть його за будовою і доберіть до нього спільнокореневі слова та форми слова.
Літак, літо, літати, приліт
Форми слова………………………………………………………………………
Спільнокореневі слова……………………………………………………………..








Префікси: при-, за-, но-, від-, ви-, під-.
Корені: -літ, -віт, -діл, -хід, -їзд, -пис.


Немає коментарів:

Дописати коментар