вівторок, 31 жовтня 2017 р.

Розробка уроку в 6 класі "ЖАНРОВА РІЗНОМАНІТНІСТЬ ГУМОРИСТИЧНИХ ТВОРІВ. ЛЕОНІД ГЛІБОВ – ВИЗНАЧНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ БАЙКАР, ПОЕТ. БАЙКА "ЩУКА"


Скачати розробку уроку ви зможете тут: https://drive.google.com/open?id=0B8SAR7U_80XYY1V1OW5mQ1cwaUk
ТЕМА.  ЖАНРОВА РІЗНОМАНІТНІСТЬ ГУМОРИСТИЧНИХ ТВОРІВ. ЛЕОНІД ГЛІБОВ – ВИЗНАЧНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ БАЙКАР, ПОЕТ . БАЙКА «ЩУКА»

Мета: домогтися розуміння учнями ролі гумору в житті українців; виробляти вміння розрізняти жанри гумористичних творів, розповідати про особливість побудови байки , поповнити знання про Л. Глібова як українського байкаря, поета; проаналізувати байку «Щука»: розвивати культуру зв'язного мовлення, вміння зіставляти описане в байці із сьогоднішнім життям; грамотно висловлювати власні думки, судження, логічно й послідовно аргументувати свої міркування; виховувати почуття поваги до видатного українського байкаря Л.Глібова та його творчості, негативне ставлення до несправедливості, брехні, жадності.
Тип уроку: засвоння нових знань.
Обладнання: портрет Леоніда Глібова, аудіозапис байки, слайдова презентація , путівники.
                                                                      
ХІД УРОКУ


І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
А)Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд.Часу не гаймо
І урок наш починаймо.

Б)Вправа «Сонячний зайчик». Уявіть подану ситуацію і виконайте названі вчителем дії.
Погляньте, сонячний зайчик заглянув у вікно. Він підкрався до вас і глянув у вічі. Заплющіть їх. Зайчик побіг по вашому обличчю , бережно погладьте його долоньками на чолі, носику, щічках… Ось він проникнув у вашу душу і пробуджує її, адже сонячний зайчик не бешкетник, він вас любить. Усміхніться йому і розплющіть очі.

2. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда.
-        Чи любите ви сміятися?
-        Як ви думаєте, чи легко живеться людині, яка постійно сумує, не має почуття гумору?
-        Пригадайте повчальну історію в казці «Цар Плаксій і Лоскотон» В.Симоненка. Як ви вважаєте, почуття гумору є ознакою розуму людини, її мудрості , душевного багатства?
-        Над чим сміється сучасна людина?
-        На твою думку, сміхом можна змінити або виховати людину?
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. Слово вчителя
 Посмішка може зігріти інших своїм  теплом, показати ваше дружнє ставлення до оточуючих, а також покращити настрій. Погодьтеся: сміятися можна по-різному – легко, доброзичливо, жорстоко, гостро; можна гостро вказувати на предмет висміювання, можна – з прихованою метою, зі злістю. Тому серед комічного  виокремлюють жанрові різновиди – гумор (анекдот, усмішка, гумореска, співомовка), сатира (байка).

Ми не випадково вели розмову про сміх, гумор, сатиру. Сьогодні на уроці, діти, ми познайомимося із відомим українським байкарем і поетом Л.Глібовим і його байкою «Щука».
2. Оголошення теми та мети уроку.
Темою нашого сьогоднішньго уроку є «Жанрова різноманітність гумористичних творів. Леонід Глібов - визначний український байкар і поет. Байка “Щука”».
3. Вибір цілей уроку. Метод «Дерево знань»
 - На дошці (слайд) представлені можливі завдання нашого уроку. Виберіть з них ті, які б ви хотіли на цьому уроці виконати, і напишіть їх на зелених листочках. Приклейте їх на дерево, що на дошці. А в кінці уроку ми з’ясуємо чи виконали ми їх.
·  з’ясувати зміст понять «гумор», «сатира»;
·  пригадати відомості із життя і творчості Л.Глібова;
·  дати визначення поняттям «байка», «алегорія»;
·  ознайомитися із змістом байки «Щука»;
·   вміти аналізувати зміст байки, знаходити мораль;
·  розвивати пам’ять, образне мислення, розумові здібності; навички розгляду й коментування алегоричних творів;
·  виховувати кращі людські якості.
4. Робота з епіграфом
Епіграфом нашого уроку будуть слова Миколи Гоголя: «Засміятися добрим , світлим сміхом може лише глибока, добра душа»
-        Чи погоджуєтеся ви зі словами Миколи Гоголя? На це питання ми дамо відповідь у кінці уроку.
IV. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
1.     Гумористичне і сатиричне зображення.
Слово вчителя. «Треба любити людину . більше ніж самого себе. Тільки тоді ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися…із себе, із своїх якихось хиб, недоліків», - так зазначав у своєму щоденнику Остап Вишня. І справді, сміятися треба вміти так, щоб не образити , не поранити людську душу, навіть говорячи про найнепривабливіші речі. Творча натура будь-якого гумориста: пильно підмічати в житті всі негаразди, вади, болі, пропускати їх крізь своє серце, а потім шукати дотепне, влучне слово, щоб дошкульно висміяти чи доброзичливо покепкувати над ними. Завдання це нелегке: як же треба любити людину, щоб, глузуючи з неї, дбати про її і всієї нації моральне здоров’я!
            Із сумною іронічною посмішкою розкривають гумористи і менталітет українця, його негативні національні риси.
            Але творче кредо письменника-гумориста – писати щось веселе; тому найвищий гонорар для гумориста – веселий блиск в очах народу.
-        А тепер погляньте у свої путівники, в них подано жанри гумористичних творів, які ви повинні знати. Давайте прочитаємо.
2.     Життя і творчість Леоніда Глібова.
-        Діти, а хто такий Леонід Глібов? (відомий український байкар і поет)
-        Очевидно, що ім’я відомого українського байкаря є не новим для вас. Тоді пригадайте, які байки цього автора ви вже знаєте. А яких ще байкарів ви знаєте?
-        А тепер послухаймо повідомлення про життя і творчість Леоніда Глібова.
3.     Теорія літератури . Байка.
-        Пригадайте, що таке байка? Дати відповідь на це питання допоможе нам путівник. Давайте опрацюємо поняття байка та алегорія.
Бесіда.
-        Що таке байка?
-        Які особливості байки як літературного жанру?
4.     Аналіз байки Л.Глібова «Щука»
-        Подивіться уважно на слайд і скажіть, кого ви бачите?
-        Зараз ми ознайомимося із змістом байки «Щука». Але для початку давайте з’ясуємо, а яка ж насправді ця риба в природі?
Слово вчителя. (слайд)
Слово «щука» — праслов’янське. Утворене від «щуп» — худющий. У діалектному мовленні є слово «щуплий» — у значенні «тендітний». Через те, що ця риба довга, у воді вона здається худою, тонкою. Щуки досягають завдовжки до 1,5 м, а вагою до 35 кг. Живуть вони аж до двохсот років. Ця риба-хижак живиться іншими, меншими рибами, жабами, навіть пташенятами. Плаває дуже швидко.
Отже, який ми можемо зробити висновок? Що уособлює образ Щуки?
В и с н о в о к   у ч и т е л я. Як бачимо, щука може уособлювати хижість, зажерливість.

 Словникова робота
Читаючи байку, нам будуть траплятися незрозумілі слова. Зверніть увагу на дошку.(слайд)
Бомага – папір.
Буцімби – нібито
Шаплик – посудина з ручками для носіння рідини.
Нікчемна - ні на що не здатний.
Стряпчий – захисник обвинуваченого в суді.
Завсіди – зазвичай.
Щупачок – самець щуки.
Річ держать – промовляти, говорити.

Звучить аудіозапис байки «Щука»
ЩУКА
На Щуку хтось бомагу в суд подав,
Що буцімби вона такеє виробляла,
Що у ставу ніхто життя не мав:
Того заїла в смерть, другого обідрала.
Піймали Щуку молодці
Та в шаплиці1
Гуртом до суду притаскали,
Хоча чуби й мокренькі стали.
На той раз суддями були:
Якіїсь два Осли,
Одна нікчемна Шкапа
Та два стареньких Цапа, —
Усе народ, як бачите, такий
Добрячий та плохий.
За стряпчого2, як завсігди годиться,
Була приставлена Лисиця...
А чутка у гаю була така,
Що ніби Щука та частенько,
Як тільки зробиться темненько,
Лисиці й шле то щупачка,
То сотеньку карасиків живеньких
Або линів гарненьких...
Чи справді так було, чи, може, хто збрехав
(Хто ворогів не мав!), —
А все-таки катюзі,
Як кажуть, буде по заслузі.
Зійшлися судді, стали розбирать:
Коли, і як воно, і що їй присудити?
Як не мудруй, а правди ніде діти.
Кінців не можна поховать...
Не довго думали — рішили
І Щуку на вербі повісити звеліли.
— Дозвольте і мені, панове, річ держать, —
Тут обізвалася Лисиця. —
Розбійницю таку не так судить годиться:
Щоб більше жаху їй завдать
І щоб усяк боявся так робити, —
У річці вражу Щуку утопити!
— Розумна річ! — всі зачали гукать.
Послухали Лисичку
І Щуку кинули — у річку.

Читання байки учнями
-        Чи сподобалась вам байка?
З'ясування композиції байки
1.     Вступ. За злочинну діяльність Щуку було силоміць представлено до суду. Опис суддів. Таємний зв'язок Щуки і Лисиці
2.     Основна частина. Судовий процесс над щукою. Винесено вирок, дію якого призупинено.
3.     Закінчення Новий вирок суддів  за пропозицією лисички: «У річці вражу Щуку утопити» Що і було зроблено
Бесіда
-        Визначте  дійових  осіб  байки.  (два Осли, Шкапа, два Цапа, Щука, Лисиця).
-        Чи  бачили  ви  в природному  середовищі  їх?  Що  характерно  для  цих  істот?(Осел – впертий,   Цап –  вискочка,  Щука – зажерлива,  Лисиця – хитра.)
-        Чому  в  заголовку  та  змісті  байки назви цих тварин пишуться з великої букви?  (бо це дійові особи).
Читання за ролями байки
-        Що вам відомо про суд як законодавчий орган влади?
-        Яку шкоду заподіяла Щука мешканцям ставка? Як про це сказано у байці?
-        Яких зусиль було докладено, щоб спіймати Щуку?
-        Зачитайте опис суддів. Про що це свідчить? (що склад суду був легковажний і безглуздий).
-        Ким  виступала Лисиця в судді? (адвокат)
-        Що присудили судді Щуці? (повісити).
-        Які зв’язки між Лисицею та Щукою?
-        Чому суді послухали Лисицю? (тому, що не діяли відповідно до закону)
-        Визначити, яке з прислів’їв розкриває мораль байки? (Хто дужчий, той і лучший)
-        Що мав на увазі Л.Глібов , висловлюючи наступне: «Як не мудруй, а правди ніде діти. Кінців не можна поховать»?
Проблемне запитання.
-        А над ким би ви здійснили суд у творі? Чому?
5.Фізкультхвилинка.
Хто ж там, хто вже так втомився,
 І наліво нахилився?
 Треба дружно всім нам встати  (вийти із-за парт)
 Фізкультпаузу почати 

Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться, 
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.


Продовження аналізу байки.

Визначення теми та ідеї байки.
- Яка ж тема байки? ( Зображення суду над щукою, яка чинила різноманітну шкоду в ставку і отримала вирок – повернутися до річки)(його несправедливість і залежність від панівних класів)
- Ідея байки ( засудження дій судочинства, їх легковажність, безглуздість, а через образ лисиці – підступності, хитрості, хабарництва.)



V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Проблемне запитання.
-        Чи є актуальною байка «Щука» Л.Глібова в наш час? Чи справді варто сміятися над власними вадами, помилками?
  Гра
На слайді презентовано частинки прислів’їв, об’єднайте їх.Виберіть з них ті, що стосуються байки «Щука» , прокоментуйте.
-        У злому зле й сидить
-        Яка совість – така й честь
-        Хто дужчий, той і лучший
-        Слова як мед, а діла, як полин
-        Хто не чинить нічого, тому не страшно нікого
-        Спіймався на гарячому
-        Хитрий, як лисиця
-        Чує кішка, де сало лежить
Повернемось до епіграфу нашого уроку, до слів Миколи Гоголя: «Засміятися добрим , світлим сміхом може лише глибока, добра душа»
-        Чи погоджуєтеся ви зі словами Миколи Гоголя?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Дерево знань.
А тепер з’ясуємо, чи досягли ми поставлених на початку уроку цілей. Якщо так, то на дереві з’являться плоди.
На листочках «яблука» запишіть , що ви вивчили чи з’ясували на уроці та приклейте на дерево.
Квітка надій
-        Діти, у мене в руках символічна «квітка надій». Зараз я її вам передам, і ви, коротко висловлюючи свої думки одне одному про те, якою повинна бути справжня людина, скажіть, що ви хочете побажати прийдешнім поколінням.
Сподіваюсь, що ви зрозуміли, яким треба бути людьми і що для людини
найцінніше.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове.
Вивичити напам’ять байку
За бажанням.

Намалювати ілюстрації до байки

Немає коментарів:

Дописати коментар